Produkt polski
W jakim celu definiujemy polskie produkty i usługi?
- Ubezpieczenia ze wsparciem Skarbu Państwu mogą obejmować transakcje, które dotyczą eksportu wyłącznie polskich towarów i usług.
- Międzynarodowe standardy, porozumienia OECD oraz dyrektywy Unii Europejskiej nakładają obowiązek uregulowania pochodzenia produktów i usług na gruncie przepisów wewnętrznych.
Jakie produkty i usługi uznajemy za polskie?
Polskie produkty i usługi to takie, gdzie udział składników pochodzenia zagranicznego nie przekracza określonego w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 19 grudnia 2014 r. progu procentowego w przychodzie netto z realizacji kontraktu.
Próg procentowy został określony w zależności od terminu płatności określonego w kontrakcie i wynosi:
- maksymalnie 70% - dla transakcji z terminem płatności poniżej 2 lat
- maksymalnie 60% - dla transakcji z terminem płatności 2 lata i więcej
Dla pewnych branż przewidziano wyjątki i tak:
- maksymalnie 90% - usługi budowlane
- maksymalnie 80% - urządzenia elektronicznej techniki obliczeniowej, wyroby przemysłu elektrotechnicznego, elektronicznego i teletechnicznego, statki powietrzne, statki morskie i żeglugi śródlądowej
Pliki do pobrania
Jakie elementy zaliczamy do składników zagranicznych kontraktu?
Wszelkie koszty wytworzenia lub cena nabycia poniesione w związku z realizacją kontraktu eksportowego na rzecz:
- pracowników, dostawców i usługodawców zagranicznych
- organów władzy publicznej państw obcych
Co zaliczamy do składników polskich?
- Wszelkie koszty wytworzenia lub cena nabycia poniesione na rzecz pracowników, dostawców, usługodawców oraz organów władzy publicznej w kraju.
- Koszty zakupu surowców lub półfabrykatów, które nie są wydobywane ani wytwarzane na terytorium Polski lub których odpowiedniki wydobywane lub wytwarzane w Polsce nie posiadają parametrów określonych w kontrakcie eksportowym.
- Marża wyliczona jako różnica przychodu netto z realizacji kontraktu eksportowego oraz ogółu kosztów wytworzenia produktu lub usługi.
W jaki sposób dokumentujemy, że produkty i usługi są polskie?
- Faktury lub inne dokumenty sprzedaży.
- Faktury i inne dokumenty dotyczące kosztów wytworzenia lub ceny nabycia.
- Wydruki analityczne z kont systemu finansowo-księgowego.
- Inne dokumenty oraz informacje dotyczące poniesionych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia.
- Dokumenty dotyczące wartości marży z realizacji kontraktu eksportowego.
- Inne dokumenty umożliwiające ustalenie pochodzenia produktu lub usługi.
Jeżeli kontrakt nie zostanie zrealizowany w całości?
W takim przypadku pochodzenie produktu lub usługi ustala się w odniesieniu do zakładanego w dniu zawierania kontraktu eksportowego ogółu produktów lub usług, które miały być dostarczone w ramach tego kontraktu.
Jeżeli w trakcie realizacji kontraktu nastąpią okoliczności, które spowodują, że produkt lub usługa utracą status krajowości?
Jeżeli okoliczności te były niezależne od przedsiębiorcy a dotyczyły:
- zmiany kursów walutowych,
- cen podstawowych surowców, półfabrykatów i usług w trakcie realizacji kontraktu eksportowego,
pochodzenie produktu lub usługi ustala się w odniesieniu do zakładanej ich wartości w dniu zawierania kontraktu.